מדוע לבחור במצבר ליתיום לרכב?

מצבר ליתיום לרכב

מארזי מצברי הם כעת עמוד השדרה של כלי רכב חשמליים. לא רק שהם מספקים מקור אנרגיה שקט ונקי למכוניות ומשאיות, אלא גם מפחיתים את צריכת הדלק והפליטות.

ככל שהרכבים החשמליים הופכים להיות נפוצים יותר, האספקה הגלובלית של ליתיום ומתכות אחרות המשמשות במצברי שלהם נמתחת דקה. זה הפעיל לחץ על יצרניות הרכב למצוא שיטות חדשות למיחזור מצברי.

מצברי ליתיום הופכות להיות יותר ויותר בכל מקום. יוני ליתיום אוגרים אנרגיה במקום אטומי עופרת, מה שהופך אותם לבטוחים וחזקים יותר ממצברי רכב מסורתיות.

עם זאת, רק בגלל שמצברי ליתיום נפוצות לא אומר שכולן זהות. לסוגים שונים יש מאפייני כימיה, ביצועים, עלות ובטיחות ייחודיים ולכן חשוב לדעת איזה סוג מצבר מתאים ביותר ליישום שלך.

מצברים לרכב הם יותר מסתם מצברי אחסון גדולות; הם חייבים להיות מסוגלים לספק זרם גבוה לפרצי זמן קצרים על מנת להתניע את הרכב שלך. לכן, מצברי ליתיום מציעות בדרך כלל שיעורי ג/1 (או יותר) על בסיס קבוע; עם זאת, הקפד לבדוק שוב את מפרטי היצרן לפני שתשקיע באחד לרכב שלך.

מטענים למצברי: אמנם אתה יכול להשתמש במטען סטנדרטי של צדל עם סוללת ליתיום, כל עוד אין לו מצב דה-סולפציה או גלאי מצברי מת, מצבים אלה עלולים לגרום לכיבוי המצבר או נזק למצבר. יתר על כן, יש להימנע מטעינה בטמפרטורות קרות; פעולה זו עלולה לגרום לניתוק טמפרטורה בתוך מערכת מערכת ההפעלה.

מהי תוחלת החיים של מצבר ליתיום?

מצברי ליתיום מתהדרים בצפיפות אנרגיה גבוהה יותר מרוב סוגי המצברי האחרים, מה שהופך אותן לבחירה המתאימה להפעלת כלי רכב חשמליים. למרבה הצער, כמו כל סוג של מצבר, תאי ליתיום מתפרקים עם הזמן – מה שהופך את ההחלפה לצורך בלתי נמנע.

המצברי מורכבות מאנודה, קתודה, מפריד ואלקטרוליט (המורכב ממלחים, ממיסים ותוספים). במהלך הטעינה, יוני ליתיום עוברים מהצד החיובי לשלילי דרך האלקטרוליט, ויוצרים הבדל פוטנציאל חשמלי.

פריקת מצבר גורמת ליוני ליתיום לנוע אחורה מהצד השלילי לחיובי דרך מפריד, ויוצרים זרימה נוכחית ביניהם שמפעילה את המכשיר שלך.

תוחלת החיים של מצבר תלויה במספר גורמים, כולל ההרכב הכימי והחומרי שלה, באיזו תדירות היא נטענת ופורקת ואלמנטים אחרים. רוב מצברי הרכב החשמלי מתפרקות בהדרגה עם אובדן קיבולת כל כמה שנים.

חוקרים בנרל משתמשים במודלים חיזוניים כדי להבין כיצד בחירות עיצוב שונות משפיעות על חיי התאים. מודלים אלה מסייעים לצוותי העיצוב להפחית את הלחצים על ערימות האלקטרודות ולהימנע מהשפלה בביצועי התאים, כמו גם לתת ליצרני המצברי תובנה לפיתוח תאים עמידים וארוכי טווח יותר.

מה חשוב לדעת על מצברי ליתיום לרכב?

מצברי ליתיום פופולריות להפעלת מכוניות חשמליות ואלקטרוניקה ניידת בשל משקלן הקל יותר מאשר מצברי נטענות עופרת-חומצה או ניקל-מתכת הידריד, כמו גם צפיפות האנרגיה הגבוהה שלהן.

סוללת ליתיום מורכבת מכמה חלקים, כגון אנודה, קתודה ואלקטרוליט. סוללת ליתיום טיפוסית מכילה ניקל, מנגן וקובלט בכמויות שוות.

מצברי ליתיום-יון מייצרות חשמל על ידי הובלת יוני ליתיום מהאנודה לקתודה דרך שכבות של גבישי תחמוצת שמתחברים לחמצן טעון שלילי. האנודה היא בדרך כלל גרפיט, המאחסן יוני ליתיום; והקתודה מורכבת בדרך כלל מסוג אחר של תחמוצת כגון פחמן.

מצברי ליתיום-יון מתהדרות בצפיפות אנרגיה מרשימה, מה שהופך אותן לקטנות וקלות בהרבה ממצברי עופרת או ניקל מטאל הידריד. זה יכול לחסוך מקום יקר בתוך מכונית חשמלית בעת נסיעה למרחקים ארוכים שבהם אחסון אנרגיה הוא קריטי.

עם זאת, צפיפות האנרגיה הגבוהה של סוללת ליתיום הופכת את המיחזור למאתגר, לדברי גיינס. הסיבה לכך היא שהכימיה שמאחורי מצברי ליתיום דורשת חלקים מורכבים רבים שלא ניתן לפרק אותם בקלות למיחזור, היא מציינת.

לקריאה נוספת היכנסו:

https://www.auto-start.co.il/%D7%9E%D7%A6%D7%91%D7%A8%D7%99-%D7%9C%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%9D